Відділ освіти Іванківської РДА > Новини та інформація > Методичні рекомендації щодо проведення у 2012/2013 навчальному році ДНЯ ЗНАНЬ та ПЕРШОГО УРОКУ у закладах освіти Київської області
Методичні рекомендації щодо проведення у 2012/2013 навчальному році ДНЯ ЗНАНЬ та ПЕРШОГО УРОКУ у закладах освіти Київської області21.08.2012. Автор: Олександр |
Перше вересня – урочистий та хвилюючий день у житті кожної людини. День знань завжди відрізняється яскравістю вражень і переживань, нових надій і несподіваних зустрічей. Перший дзвінок і початок нового навчального року – це свято учнів, учителів, батьків, свято, яке об’єднує всі покоління. Новий 2012/2013 навчальний рік розпочинається урочистими заходами на яких особлива увага приділяється, звичайно, першокласникам, тим хто вперше сідає за шкільну парту. Перший день перебування в школі для них – значна подія. Тому особливо цінно, щоб він запам’ятався дітям як важливий, хвилюючий, яскравий день. Діти, які вперше переступають поріг школи, чекають зустрічі з першою вчителькою, бажають, щоб їх помітили та почули, хочуть бути активними учасниками свята. Необхідно так організувати роботу, щоб першокласники відчули свою значимість і те, що в школі на них чекає багато несподіваних відкриттів, захоплюючих зустрічей, цікавих вражень. Для решти учнів цей день також наповнений різноманітними святковими подіями. Першого вересня звучать привітання для вчителів, учнів та їхніх батьків, це день квітів і посмішок, це свято школи і громади. Це своєрідний старт нового навчального року, нового освітнього процесу. Кожна школа, район, місто має свої традиції його проведення, своє бачення і підходи. У 2012 році 1 вересня – вихідний день (субота). І саме тому рекомендуємо максимально використати виховний потенціал школи, культурно-освітніх, позашкільних, спортивних закладів, громади села, районного центру, міста та залучити до участі у проведенні Дня знань представників органів влади, місцевого самоврядування, міжнародних, громадських організацій, науки й культури, державних установ, меценатів, видатних людей села, району, міста, області, засобів масової інформації і найголовніше – батьків.
Рекомендовані форми проведення Дня знань у 2012/2013 навчальному році: 1. Традиційна шкільна урочиста лінійка (30-40 хвилин, наприклад, 9.00-9.40), яка має своє продовження в організованому святковому дозвіллі учнів, батьків, вчителів на шкільному подвір’ї або спортивному майданчику. 2. Свято, хід якого умовно поділяється на три частини: перша – шкільна урочиста лінійка (30-40 хвилин, наприклад, 9.00-9.40); друга – святкова хода учнів усіх шкіл районного центру (міста), вчителів та батьків до визначеного місця (центральної площі, стадіону, парку, наприклад, 9.40-10.10); третя – участь учнів шкіл районного центру (міста), вчителів та батьків в організованому дозвіллі (наприклад, 10.10-13.00). 3. Урочиста лінійка для всіх школярів районного центру (міста) (40 хвилин, наприклад, 9.00-10.00) та участь учнів і їхніх батьків в організованому дозвіллі у заздалегідь визначеному місці (центральна площа, стадіон, парк, наприклад, 9.40-13.00). День знань потрібно планувати і проводити відповідно до регіональних особливостей та можливостей. Урочисте проведення Дня знань сприятиме впровадженню традиційних та інноваційних технологій роботи з учнями, зміцненню родинних зв’язків, розвитку співпраці школи і громади, приверненню уваги органів державної влади, громадських організацій, меценатів до питань розвитку освіти Київщини. У ході підготовки до проведення урочистих заходів необхідно передбачити: 1. Використання Державної символіки (Герб, Прапор, Гімн України) у порядку, встановленому чинним законодавством. 2. Розроблення сценарію урочистої лінійки, плану руху та розташування школярів у визначеному місці. Забезпечити безпечний рух колони учнів від закладу освіти до визначеного місця проведення організованого дозвілля. 3. Організацію та зміст роботи розважальних майданчиків. Наприклад, таких, як: майданчик № 1 – театральна гра-вистава; майданчик № 2 – караоке на майдані; майданчик № 3 – сімейні спортивні розваги; майданчик № 4 – конкурс малюнків на асфальті; майданчик № 5 – музична родинна естафета; майданчик № 6 – танцювальний марафон; майданчик № 7 – циркова вистава та інших. Рекомендуємо використати ресурси спортивних, музичних, позашкільних, культурно-освітніх закладів та спільно організувати розваги у визначених місцях.
4. Широке інформування громади району (міста) про проведення урочистих заходів та висвітлення в засобах масової інформації матеріалів про організовані події. 5. Оформлення подвір’я школи, вулиць святкової ходи, центральної площі, стадіону, парку. Рекомендуємо використати банери і плакати зі святковими привітаннями та інформацією про здобутки Київщини у соціально-економічному розвитку, зокрема, – у галузі освіти; персонажі улюблених казок, мультфільмів, іграшки, квіти, гірлянди, паперові прапорці, повітряні кульки та інші атрибути урочистого заходу. 6. Підготовку подарунків для першокласників. Такими подарунками можуть бути книжки, канцелярські товари, ранці, інтелектуальні та логічні ігри, квитки до кінотеатру або театру, абонементи до розважальних дитячих центрів, солодощі, тощо. Рекомендуємо організувати роботу буфетів та передбачити безкоштовне морозиво. Особливу увагу необхідно приділити організації питного режиму, виділити місця для відпочинку та особистої гігієни школярів. Для виходу першокласників на урочисту лінійку доцільно створити арку вишитих рушників, різнокольорових стрічок та повітряних кульок. Під час урочистостей можна використати традиції школи, зачитати вітальні листівки, вручити учням символічний ключ до знань, організувати покладання квітів до пам’ятних місць тощо. Особливу увагу слід звернути на програму Президента України В.Ф. Януковича «Україна для людей», мета якої – добробут кожної родини та турбота про кожну людину. Це можливо лише за умов побудови ефективної держави і зростання національної економіки. Програма Президента України спрямована на набуття молодими людьми впевненості у завтрашньому дні, державну опіку над родинами, турботу про дітей від народження, отримання освіти до першого робочого місця, покращення медичного обслуговування, пропаганду здорового способу життя. Відповідні питання знайшли своє відображення у численних ініціативах Глави держави, підтриманих громадськістю і спрямованих на виховання соціально активного громадянина, демократизацію управлінського процесу:
Президент України В.Ф. Янукович впевнений, що Україна має право на гідне місце серед розвинених держав світу, спроможна забезпечити стійкий соціально-економічний розвиток і високі стандарти життя громадян. У ході проведення свята доцільно пригадати імена видатних людей села, району, міста, області, які доклали багато зусиль для мирного, щасливого життя, розвитку Київщини й України та запросити почесних гостей до вітального слова.
Перший урок у 2012/2013 навчальному році рекомендуємо провести з курсу «Київщинознавсто» за такими темами: «Здорова родина – успішна країна» для учнів 1-8 класів; «Київщина – територія успіху» для учнів 9-11 класів. Під час проведення Першого уроку за темою «Здорова родина – успішна країна» для учнів 1-8 класів необхідно наголосити, що основою життєвого успіху для кожної людини є її здоров'я. Здорові діти, здорова сім’я – найцінніше багатство країни, адже лише здорова людина може почувати себе щасливою, повною натхнення та енергії. І лише здорова родина зробить свою країну успішною і сильною. На уроці варто звернути увагу на дотримання режиму праці та відпочинку, правил гігієни як у школі так і вдома, раціональне харчування, заняття фізкультурою та спортом, активний відпочинок, уникнення перевтоми, конфліктів, небезпечних форм поведінки (куріння, вживання алкоголю тощо). Вчитель повинен підкреслити, що вже сьогодні учні мають зробити правильний вибір на користь здорового способу життя, відповідального ставлення до свого здоров'я та здоров'я людей, що їх оточують, як до найвищих індивідуальних і суспільних цінностей. Форму проведення першого уроку «Здорова родина – успішна країна» вчитель визначає разом із батьками учнів, дотримуючись принципу оптимального добору форм, методів, засобів та прийомів роботи: година спілкування, зустріч, тренінг, конкурсно-ігрова програма, гра-експрес, рольова гра, вікторина, жива газета, свято-презентація, усний журнал, колективне ігрове спілкування, турнір знавців, колаж, виставка творчих робіт, конкурс-інсценізація, інтелектуальна гра. Під час проведення Першого уроку за темою «Київщина – територія успіху» для учнів 9-11 класів важливо підкреслити вагоме значення рідного краю у розвитку України. Сучасна Київщина – наш рідний край – яскрава сторінка становлення нашої держави, один із найважливіших регіонів України. За свою історію вона зробила неоціненний внесок у розвиток світової цивілізації, стала основою розбудови не тільки української держави, а й усієї слов’янської спільноти. Київщина – край, багатий на культурну спадщину попередніх поколінь, на цінності археологічного, етнографічного, історичного, мистецького, наукового і художнього значення, які є скарбницею української культури. Саме на цій землі протягом віків відбувалися важливі історичні події, в яких вигартувався український народ, сформувалися засади і традиції української державності. Київщина дала Україні та світові багатьох славетних людей, талант і праця яких збагатили надбання цивілізації. Сьогодні Київщина – одна з провідних областей незалежної української держави. Економічний і соціальний розвиток нашого краю, добробут її жителів, розвиток талантів і обдарувань дітей та юнацтва – все це у полі зору відомих державних діячів області. На сьогоднішній день у регіоні зроблено багато. Проаналізувавши результати розвитку Київщини, головою Київської обласної державної адміністрації А.Й. Присяжнюком визначено важливі пріоритети і запропоновано 50 соціальних та інвестиційних проектів. Всі ініціативи спрямовані на розвиток області, зокрема економіки, інфраструктури, аграрного комплексу, науки, освіти, охорони здоров'я, зростання ефективності та стабільності соціального захисту, покращення добробуту населення. Особливу увагу слід звернути на соціальні проекти, а саме: «Дім-автобус-школа», «Кожній дитині – родину», «Інтернет у кожній школі», «Альтернативна енергія», «100 закладів культури і мистецтв» та «Київщина – спортивна гордість України». Впровадження 50 соціальних та інвестиційних проектів стане вагомим внеском Київщини до реалізації загальнодержавної Програми та розвитку України. Вчителю варто підкреслити здобутки нашої області, звернувши увагу на те, що завдяки успішній співпраці влади і громади за два з половиною роки Київщина стала лідером за показниками соціально-економічного розвитку України, а саме:
За період 2010-2012 років у галузі освіти області:
2281 комплект учнівських парт 580 учнівських столів 1081 комплект столів для їдалень 385 комплектів парт для кабінетів хімії 1121 аудиторна дошка 31 інтерактивна дошка та відеопроектори 30 бібліотечних стелажів 4 комплекти меблевих стінок 65 шкільних дошок 37 багатофункціональних пристроїв. Перелік здобутків влади області варто доповнити прикладами досягнень району, міста, селища, села. Отже, за цей час вже багато зроблено. Найголовніше – закладено фундамент економічного зростання Київщини та добробуту кожної родини. Форма проведення Першого уроку, методи, засоби та прийоми роботи мають відповідати віковим особливостям учнів 9-11 класів: година спілкування, зустріч, вікторина, турнір знавців, колективна творча справа, свято-презентація, конкурс-інсценізація, диспут, брейн-ринг, сократівська бесіда, презентація, круглий стіл, прес-конференція, відкрита кафедра, творчий портрет, тематичний діалог, інтелектуальна гра тощо. Зміст, структура і план проведення уроку має стати творчим доробком кожного вчителя спільно з батьківським та учнівським активом, громадою. Доцільно залучити до участі у проведенні Першого уроку представників органів влади, місцевого самоврядування, науки та культури, міжнародних, громадських організацій, батьківської громадськості, видатних людей області, району, міста, селища, села, випускників школи попередніх років. З метою підвищення емоційного сприйняття у процесі проведення Першого уроку рекомендується використовувати музичні твори, відеоролики, мультимедійні презентації, фрагменти документальних фільмів, які висвітлюють минуле та сьогодення України, Київщини, рідного міста, селища, села.
Бачинська Євгенія Миколаївна, проректор із науково-методичної роботи Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, кандидат педагогічних наук, доцент; Боярчук Ольга Іллівна, завідуюча навчально-методичним кабінетом виховної роботи Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів.
Повернутися назад |