Відділ освіти Іванківської РДА > Психологічна служба > БУЛІНГ У ШКІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
БУЛІНГ У ШКІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ11.01.2018. Автор: Олександр |
|
Явище булінгу надзвичайно поширене в сучасній школі, психологи й педагоги багато роблять для того, щоб запобігати знущанню та своєчасно усувати його, але цю проблему іноді замовчують, не афішують випадки знущань, її не прийнято обговорювати. За таких умов проблема не усувається, навпаки, вона набуває більших обсягів і жорстокіших проявів. Запобігання та профілактика випадків шкільного насильства є найважливішим завданням педагогів та психологів, оскільки жорстоке ставлення до дитини неминуче призводить до низки руйнівних наслідків. Булінг (bullying, від анг. bully - хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) — це форма психічного насильства у вигляді тиску, дискримінації, цькування, бойкоту, дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи.
БУЛІНГ ХАРАКТЕРИЗУЮТЬ ЧОТИРИ ГОЛОВНІ КОМПОНЕНТИ: 1.Агресивна й негативна поведінка. 2.Булінг здійснюється систематично. 3.Булінг відбувається у взаємовідносинах, учасники яких мають неоднакову владу та фізичні можливості. 4.Булінгова поведінка є навмисно. Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні до жертви, прагнення підкорювати собі, боротьба за лідерство, потреба в підпорядкуванні лідерові або нейтралізації суперника; зіткнення різних субкультур, цінностей, поглядів і невміння толерантно ставитися до них; агресивність і віктимність; наявність у дитини-жертви психічних і фізичних вад; відсутність предметного дозвілля; бажання принизити заради задоволення, розваги чи самоствердження; потреба в самоствердженні та навіть у задоволенні садистських потреб окремих осіб. Булінгу шкільному середовищі може виникати й тоді, коли відбувається боротьба між учнями за вищий статус у груповій ієрархії, задоволення своїх соціальних потреб та як інструмент маніпулювання та контролю учнем свого мікросоціуму. Рольова структура булінгу має три елементи:
З огляду на практичні спостереження можна визначити такі форми шкільного булінгу: 1. Фізичний шкільний булінг - умисні поштовхи, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень, різного виду знущання, образливі жести або дії, пошкодження особистих речей та інші дії з майном (крадіжка, грабіж, ховання особистих речей жертви), фізичні приниження тощо. Сексуальний булінг є підвидом фізичного та означає дії сексуального характеру. Його важко розпізнати, тому що жертва сексуального булінгу панічно боїться розповісти про це дорослим, замикається в собі, постійно плаче на самоті, категорично відмовляється надавати будь-яку інформацію, може вчиняти спроби суїциду. 2. Психологічний шкільний булінг— насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає дитині психологічного травмування шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість жертви. До цієї форми належать:
Кажучи про форми прояву булінгу, слід зазначити, що хлопчики частіше вдаються до фізичного булінгу (бійки, стусани, поштовхи тощо), а от дівчатка більш охоче користуються вербальними формами тиску. А втім, ця різниця дуже відносна. У своїй загальновідомій книжці «Булінг у школі: що ми знаємо і що ми можемо зробити?», норвезький психолог Дан Ольвеус визначає такі типові риси учнів, схильних ставати булерами, або булі:
Типові жертви булінгу, за дослідженням Д. Ольвеуса, також мають свої характерні риси:
Діти, які стали жертвами булінгу. проявляють такі (зокрема патологічні) особливості поведінки:
Характерними рисами спостерігачів учені зазначають відчуття провини та відчуття власного безсилля. Булінг у шкільному середовищі впливає на підлітка так, що він не засвоює поняття моралі як суспільного явища, тому в процесі діяльності організованої взаємодії між школярами не відбувається усвідомлення відповідальності один перед одним та перед колективом.
Технології реагування працівників школи на виявлені або встановлені факти боулінгу
Дорослі, коли дитина повідомила, що вона є жертвою булінгу, повинні говорити: 1. «Я вірю тобі». Це допоможе дитині зрозуміти, що ви готові допомогти їй вирішити цю проблему. 2. «Мені дуже шкода, що це відбулося з тобою». Дитина відчуватиме, що ви намагаєтеся зрозуміти її почуття. 3. «У цьому немає твоєї провини». Дитина розуміє, що вона не самотня в подібній ситуації, ідо деяким її одноліткам також доводиться відчувати або спостерігати різні варіанти залякувань, цькувань та агресії протягом навчання. Головне на цьому етапі - спрямувати зусилля на подолання проблеми. 4. «Добре, що ти зумів сказати мені про це». Це запевнить дитину в тому, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу та підтримку. 5. «Я люблю тебе й намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека». Це допоможе дитині відчути допомогу, захист та дасть надію на покращення ситуації. Рекомендації учням щодо уникнення боулінгу
Пам'ятка для жертви булінгу 1. Не протиставляй себе колективу. Намагайся бути доброзичливою людиною, навіть з агресивно налаштованими до тебе членами колективу. 2. Не принижуй інших: не обзивайся, не бийся, не погрожуй. 3. Захитайся: твердо, не переходячи в атаку, не дозволяй принижувати себе, показуй, що можеш постояти за себе. 4. Наберися терпіння: те, що відбулося, не триватиме довго. 5. Розбирайся в причинах, але не займайся самознищенням, не звинувачуй себе ні в чому. 6. Говори впевнено, але тактовно, коли розмовляєш із булером, стій прямо, поводься спокійно, не бійся, не кричи й тим більше не провокуй бійку. 7. Кажи «НІ» й не почувайся винним. 8. Шукай підтримки в працівників школи, друзів, батьків. Вони допоможуть тобі вистояти. 9. Не мовчи! Розповідай про знущання та насильство над собою. Це допоможе швидше припинити протиправні дії. 10. Звертайся до компетентних органів, що мають захищати твої права, отримуй інформацію щодо власного захисту. Повернутися назад |