Меню

Архів

Вересень 2024 (9)
Серпень 2024 (1)
Червень 2024 (4)
Травень 2024 (8)
Квітень 2024 (2)
Березень 2024 (16)

Пошук

Опитування

Оцініть сайт

   
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

Корисні посилання





















Про відзначення Дня пам’яті та примирення і Дня Перемоги над нацизмом у Європі


Категорія: Патріотичне виховання

    Указом Президента України від 24.03.2015 № 169 «Про заходи з відзначення у 2015 році 70-ї річниці Перемоги над нацизмом у Європі та        70-ї річниці завершення Другої світової війни» з метою консолідації суспільства навколо ідеї захисту України, налагодження громадянського взаєморозуміння і примирення у питаннях національної історії періоду Другої світової війни встановлюється День пам’яті та примирення, який відзначатиметься щороку 8 травня.  
    Міністерство освіти і науки України рекомендує 8  травня 2015 року у всіх навчальних закладах провести заходи з нагоди відзначення Дня пам’яті та примирення і Дня Перемоги над нацизмом у Європі. 
    У контексті підготовчої роботи 5-7 травня ц. р. доручаємо передбачити  такі заходи: 
- надання допомоги родинам загиблих воїнів – захисників України;
- сприяння проведенню волонтерських акцій: «Учасник АТО мого двору (села, міста)», «Солдатські сім’ї», «Школа – шпиталь», «Під час війни добру є місце»; 
- впорядкування пам’ятників захисників України у роки Другої світової війни та місць поховань воїнів Збройних Сил України, добровольців, волонтерів, які загинули під час антитерористичної операції;
- створення постійно діючих експозицій, виставок книг та історичних документів: «Герої не вмирають», «Подвиг не має забуття», «Пишаємося подвигами Небесної сотні»;
- зустрічі з учасниками бойових дій на Сході України та волонтерами, відвідування військовослужбовців, які зазнали  поранень та проходять реабілітацію у медичних закладах,  написання  листів  у  рамках  Всеукраїнської 
- акції «Лист пораненому», встановлення у навчальних закладах меморіальних дошок (знаків) на вшанування пам’яті загиблих воїнів-героїв;
- демонстрація фільмів, фотоматеріалів документів, присвячених героїчному минулому та сьогоденню; 
- пошукова діяльність з дослідження історії визвольної боротьби українського народу, невідомих сторінок історії та сучасних подій в Україні;
- презентація медіа-проектів (газет, стіннівок, радіо-, телепрограм) за матеріалами пошукової діяльності «Вахта пам’яті Небесної сотні», «Історії героїв війни: «Ми боролись за Українську землю»; 
- акції єднання та пам’яті, до прикладу: «Естафета єднання», «Повертайся живим», «Молодь єднає Україну» (одночасне виконання Державного Гімну України та відтворення символів нашої держави: Прапор, Герб або карту України); 
- флешмоб «Квітка пам’яті» з одночасним виготовленням червоних маків як офіційного символу пам’яті про тих, хто загинув під час Другої світової війни та віддав своє життя на сході України у боротьбі проти російської агресії, символу відзначення Дня пам’яті та примирення і Дня Перемоги. 
    Методичні рекомендації щодо використання символу червоного маку, розроблені Українським інститутом національної пам’яті, розміщені за покликанням: http://www.memory.gov.ua/news/metodichni-materiali-ukrainskogo-institutu-natsionalnoi-pam-yati-do-70-i-richnitsi-vignannya-na.
    8 травня у всіх навчальних закладах країни доручаємо провести урочисті лінійки «1939 – 1945. Пам’ятаємо! Перемагаємо!» із вшанування пам'яті загиблих воїнів Другої світової війни, учасників АТО хвилиною мовчання. Лінійки пам’яті доцільно провести або на загальношкільній лінійці, або на початку  першого уроку в кожному класі, запросивши ветеранів Другої світової війни, учасників АТО, представників громадських організацій, творчих спілок. 
    Рекомендуємо також провести виховні години «Мужність і відвага крізь покоління», «Про минуле серце пам’ять зберігає»; уроки патріотизму «Наша вулиця носить ім’я героя війни», «Війна у спогадах учасників бойових дій», «Імена фронтовиків на обеліску братської могили у моєму населеному пункті»; бесіди «Волю не дають, а здобувають»; засідання круглих столів «Порозуміння заради майбутнього України», «Збережемо пам’ять про подвиг» із переглядом історичного кіно.
    Пропонуємо переглянути документальний фільм про «кіборгів» Донецького аеропорту, які 242 дні боронили летовище: «Добровольці Божої Чоти» режисерів Івана Яснія та Леоніда Кантера. 
    Доречно проводити виховні заходи на базі історичних музеїв, кімнат бойової слави, де сама атмосфера та тематичне наповнення сприятимуть кращому сприйняттю інформації. Неодмінним атрибутом заходів мають бути державні символи, патріотичні пісні (методичні матеріали Українського інституту національної пам’яті розміщені за покликанням: http://www.memory.gov.ua/page/8-9-travnya-materiali-dlya-zavantazhennya). 
    9 травня  - покладання квітів до меморіалів Слави, невідомих солдатських та братських поховань захисників України у роки Другої світової війни та під час антитерористичної операції, пам’ятників, обелісків, пам’ятних знаків, дошок пошани та Вічного вогню; урочисті заходи за участю представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та громадськості. 



 | 06.05.2015 | Переглядів: 2594 | Коментарів: 0 | детальніше

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ ЦИКЛУ УРОКІВ МУЖНОСТІ У НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ


Категорія: Патріотичне виховання

      Становлення і розвиток незалежної України, формування нових соціально-політичних відносин можливе лише за умови усвідомлення молодим поколінням особистої відповідальності за долю своєї країни. Відтак, патріотичне виховання учнівської молоді стає важливою складовою частиною процесу формування зрілої особистості – громадянина, справжнього спадкоємця і продовжувача національних традицій з активною громадянською позицією. Адже патріотизм – одне з найглобальніших людських почуттів, закріплених віками і тисячоліттями, що поєднує в собі любов до своєї  Вітчизни, рідної землі, свого народу, своєї матері, бажання зберегти історично-культурну спадщину і готовність до їх захисту.

В основі системи патріотичного виховання має бути національна ідея як консолідуючий чинник розвитку суспільства і нації вцілому. Вирішальну роль в цьому напрямі відіграє система освіти, зокрема особистість учителя. Сформованість патріотичних почуттів педагога є передумовою його готовності до патріотичного виховання учнів. Наставник, який сам не є патріотом, не спроможний здійснювати ефективний процес патріотичного виховання. Отже, педагогу мають бути притаманні любов до Батьківщини, усвідомлення безперечної цінності своєї країни, віра в її майбутнє, спроможність безкорисно радіти досягненням, сприяти становленню й утвердженню її як правової, демократичної, соціальної держави; любов, повага та доброзичливе ставлення до українського народу, досконале володіння державною мовою, ціннісне ставлення до історії та культури власного народу, готовність до плідної праці на користь рідної землі, турбота про збереження природи країни та її багатств.

       Україна – це держава, яка зазнала на своєму віку татаро-монгольську неволю, панування польської шляхти, царський режим та кріпацтво, німецько-фашистську агресію та сталінські репресії. Але впродовж усього періоду існування України народ боровся за волю та незалежність. І зараз ми переживаємо переломні часи у житті кожного і держави загалом. Цей рік, на жаль, за трагічних і болісних обставин, дав українцям достатньо героїв, тепер варто зробити все, щоб про них не забули. Це істинні патріоти нашої держави. Це люди, які захищають честь, свободу, незалежність, соборність, про них потрібно пам'ятати все життя і передавати пам'ять про цих славетних людей своїм нащадкам. Прикладом для патріотичного виховання школярів тепер є не лише герої з підручників історії, які жили століття чи десятиліття тому, а й сучасні українці.

      Незалежність, здобута понад 20 років тому, тепер під загрозою. В небезпеці і територіальна цілісність України – військове протистояння між державами та громадянські конфлікти завжди обертаються трагедією для народу. Наша Батьківщина стоїть на роздоріжжі, де єдність та мир – один правильний шлях, решта – приведуть до розрухи, хаосу та згасання.

Чи потрібно говорити з дітьми про війну? Як сформувати реальне бачення та ставлення до воєнних подій? На якому матеріалі ґрунтуватися, з яких передумов виходити? Питання непрості і, на жаль, своєчасні.

      Говорити з дітьми про війну життєво важливо, і таку розмову треба вести так, щоб в їхніх душах надовго залишився слід пам'ятних спогадів. Жива пам’ять про такі події є застереженням для будь-якої країни, наочним аргументом на користь збереження незалежності, громадянського миру, єдності та злагоди у суспільстві.  Пам'ять історії, що поєднується з почуттям гордості за свою державу, – основа гідності нації, її здатності в реалізації національних інтересів, цінностей та ідеалів. Ознайомлення з героїчними вчинками воїнів-визволителів, розповіді солдатів, історії відчайдушних добровольців допоможуть молодому поколінню зрозуміти справжню цінність  життя у мирні часи та зберегти пам’ять про героїзм людей, сформувати громадянську мужність заради майбутнього України.         

      Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 13.08.2014 № 1/9-412 «Про проведення Уроків мужності» та з метою формування  сучасної національної ідентичності на кращих прикладах мужності і звитяги, героїці сучасної боротьби за незалежність і цілісність держави, виховання громадянського обов’язку та відповідальності учнівської молоді рекомендуємо у навчальних закладах Київської області спланувати та провести цикл Уроків мужності.

      Завдання проведення уроків мужності:

-     виховання у підростаючого покоління почуття любові до Батьківщини, гордості за свою країну, шанобливого ставлення до державних і суспільних цінностей;

-     формування в учнів особистісних якостей громадянина-патріота України, захисників Вітчизни на основі національних, культурно-історичних і військових традицій;

-     збереження пам'яті про військову славу України, її героїв, сприяння зацікавленості учнів у вивченні історичної спадщини своєї Батьківщини;

-     спонукання зростаючої особистості до активної протидії аморальності, правопорушенням, шовінізму та фашизму;

-     підвищення престижу військової служби як виду державної служби, сприяння глибокого усвідомлення учнями цивільного та військового обов'язку перед своєю батьківщиною;

-     набуття дітьми та учнівською молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі у процесах державотворення.

      Процес підготовки та організації «Уроків мужності» має ґрунтуватися на принципах:

-     актуальності змісту уроків;

-     врахування вікових та психологічних особливостей дітей;

-     новаторства щодо використання активних форм роботи;

-     комфортності психологічної атмосфери, де кожен вихованець має право на висловлення власних почуттів і думок;

-     відповідності історичній дійсності, розкриття нових, невідомих її сторінок;

-     самоактивності і саморегуляції, що формує здатність до критичності і самокритичності, прийняття самостійних рішень;

-     полікультурності, що передбачає інтегрованість української культури в європейський та світовий простір.

      Серед методів і форм проведення Уроків мужності пріоритетна роль належить активним: соціально-проектна діяльність, соціограма, ситуаційно-рольові ігри, метод відкритої трибуни, соціально-психологічні тренінги, інтелектуальний аукціон, ігри-драматизації, аналіз конфліктів (моделей, стилів поведінки, прийняття рішень), демократичний діалог, методики колективно-творчих справ. Крім названих можна використовувати традиційні: диспути, дибати, акції, конкурси, презентації, екскурсії місцями бойової слави, урок-реквієм, виставки, військово-спортивні ігри.

      Орієнтовна тематика «Уроків мужності»: «Героїчна оборона Києва»,  «Незабутній подвиг народу», «На полях великих битв», «Меморіал вічної слави», «Народу вірні сини», «Не викреслити з пам'яті», «Вони воювали за Батьківщину», «Цих днів не змовкне слава», «Нас надихають подвиги героїв», «Пам’яті вдячні нащадки», «Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зветься», «Я – громадянин і патріот держави», «Про тих, хто йшов дорогами війни», «Вірність, Відвага, Честь», «Сила подвигу святого», «Пам’ять збереже забуте й незабуте», «Знаємо, пам’ятаємо, шануємо!», «Патріотизм – потреба України, кожного українця», «Є пам’ять, якій не буде кінця…», «Є така професія – захищати Батьківщину», «Воєнне покоління», «Ціна Перемоги», «Сторінки народного подвигу», «Їх подвиг навік збережуть серця», «В житті завжди є місце подвигу», «Обпалені війною», «Героями не народжуються, героями стають», «Сміливі завжди мають щастя», «Не підлягає забуттю», «Славні імена України», «Ми пам`ятаємо твій подвиг, солдате», «День пам`яті та надії», «Нема героїв безіменних і невідомих нема солдат», «Подвиг – свідок мужності», «Розбуди свою пам'ять», «Історія трагічної сторінки». 

      Уроки мужності можуть бути присвячені святковим та пам'ятним дням, що відзначають в Україні: Дню пам’яті героїв Крут (29 січня), Дню виведення військ з Афганістану (15 лютого), Дню внутрішніх військ МВС України (26 березня), Дню Чорнобильської трагедії (26 квітня), Дню Перемоги (9 травня), Дню героїв (23 травня), Дню військової розвідки України (7 вересня), Дню мобілізаційного працівника (14 вересня), Дню рятівника (17 вересня), Дню партизанської слави України (22 вересня), Дню Українського козацтва (14 жовтня), Дню Збройних Сил України (6 грудня) тощо, а також приурочені Революції гідності (Європейська революція чи Єврореволюція з 21 листопада  2013 до лютого 2014 року) та Подіям на сході України у 2014 році.

      Лейтмотивом Уроків мужності має стати любов до України, самовідданість і патріотизм її захисників, активна громадянська позиція українців, особиста відповідальність і дієвість за долю та єдність країни.

      Робота з підготовки циклу Уроків мужності має проводитися комплексно,  в єдності всіх її складників, спільними зусиллями органів державного управління, освітніх закладів, сім’ї, громадських, благодійних організацій та об’єднань, Збройних Сил України тощо.

      Важливу роль відграватимуть зустрічі з учасниками бойових дій, ветеранами,  представниками Збройних Сил, правоохоронними органами. Вони є прикладами мужності і героїзму, стійкості і витривалості народу. Почесний обов'язок цих людей полягає в тому, щоб допомогти молодому поколінню уявити у всій повноті героїчне минуле і теперішнє своєї країни. У процесі проведення таких уроків необхідно розповісти учням про сміливість та подвиги українських військових, мобілізованих та добровольців, проявлені у визволенні сходу Батьківщини. Школярі мають знати, що держава і громадянське суспільство роблять усе можливе для відновлення миру та порядку в країні, відбиття зовнішньої агресії проти України.

Також варто організувати зустрічі з волонтерами, представниками громадських та благодійних організацій, які надають підтримку бійцям Збройних Сил, Національної Гвардії України, залученим до антитерористичної операції на Сході країни та громадянами, які приймають у себе біженців і вимушених переселенців.

      Створенню особливого емоційного настрою «Уроків мужності» сприятиме: використання презентацій у вигляді слайдів або відео колажу з музичним чи мовним супроводом, кіно та відеофільмів, аудіозаписів, музичних композицій присвячених мужності і героїзму людей у захисті Батьківщини; огляд та обговорення відповідної тематики у телепередачах і ток-шоу: «Стосується кожного» (канал «Інтер»),  «Хоробрі серця» (канал «1+1»), «Говорить Україна» (канал «Україна»), «Гордість Країни» (канал «СТБ») тощо. Такі засоби роботи підсилять почуття співпереживання з приводу великого випробування, який випав на долю українського народу, болю і скорботи за непоправні втрати, захоплення героїзмом та мужністю народу.

      Активній змістовній організації та проведенню уроків мужності сприятиме діяльність краєзнавчих музеїв, залів бойової слави, бібліотек, спілок ветеранів, військових частини та полігонів, військово-спортивних, військово-патріотичних клубів тощо.

      Для розроблення уроків доцільно скористатись фактографічними, методичними матеріалами в мережі Інтернет (додаток).

      Проведення «Уроків мужності» має стати своєрідним імпульсом для розвитку молодіжного волонтерського руху, організації благодійних та трудових акцій, готовності кожної особистості до служіння своїй Батьківщині.

Основні дефініції

      Антитерористи́чна опера́ція, АТО – комплекс скоординованих спеціальних заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення злочинних діянь, здійснюваних з терористичною метою, звільнення заручників, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичного акту чи іншого злочину, здійснюваного з терористичною метою.

      Бойовий досвід – стійкі практичні знання і навички, знайдені командними кадрами, штабами і військами (силами) у ході бойових дій. Накопичується і закріплюється у бойовій обстановці. Є однією з найважливіших якостей, яка сприятиме успішному веденню бою й операції, вмінню знаходити вірні рішення і виконувати складні бойові завдання.

      Волонтерство – добровільна неприбуткова діяльність фізичних осіб-волонтерів, спрямована на надання допомоги особам, що перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги.

      Герой (святий, священний, божественний, богатир, звитяжець, витязь) – людина, яка здійснює великі вчинки на благо людського суспільства. У наш час героями називають видатних своїми здібностями й діяльністю людей, що виявляють відвагу й самовідданість у бою та праці, людей, які втілюють основні риси певної епохи.

      Героїзмнайвище виявлення самовідданості й мужності під час здійснення видатних за своїм значенням дій.

      Гідність – це поняття моральної свідомості, яка виражає уявлення про цінність всякої людини, як моральної особистості, а також категорія етики, яка означає особливе моральне ставлення людини до самої себе і ставлення до неї з боку суспільства, в якому визнається цінність особистості.

      Мужність – одна з чеснот, що відображає моральну силу у подоланні страху. Мужність часто виступає як здатність переносити страждання, включаючи фізичний біль.

      Патріотизм – це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам.

      Подвиг – доблесна, важлива для багатьох людей дія; героїчний вчинок, здійснений в скрутних умовах.

      Сепаратизм – прагнення до відокремлення, відособлення. 

      Терори́зм – суспільно небезпечна діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та органів влади або вчинення інших зазіхань на життя чи здоров'я ні в чому не повинних людей або погрози вчинення злочинних дій з метою досягнення злочинних цілей.

      Честь – поняття моральної свідомості й категорія етики, що включає в себе моменти усвідомлення індивідом свого суспільного значення й визнання цього значення з боку суспільства.

 

Додаток

Фактографічні та методичні матеріали в мережі Інтернет для проведення Уроків мужності

  1. Анни Малігон "Іще вони сплять у глибинах рожевих утроб…" (читає вірш Ніна Матвієнко) [Електронний ресурс] : – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=hZmWygFIT_E.
  2. Афоризми про героїзм, хоробрість, мужність [Електронний ресурс] : – Режим доступу :  http://aphorism.org.ua/subrazd.php?rid=4&sid=263.
  3. Героям війни на сході України присвячується [Електронний ресурс] : – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=DAGF4AEKsro  (пісня «Я – убитий солдат»).
  4. Гордість країни [Електронний ресурс] : – Режим доступу : http://www.gordist.org.
  5. Дмитра Лазуткіна "Реквієм" (читає вірш Олександра Кольцова) [Електронний ресурс] : – Режим доступу :  https://www.youtube.com/watch?v=kzuo3l1C5Bk.
  6. Загиблим в Україні присвячується... «Білі Лебеді у небесах...» [Електронний ресурс] : – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=AJ0_duaEt1k.
  7. Зворушливі вірші про Україну, Батьківщину та її мужніх синів [Електронний ресурс] : – Режим доступу : http://www.ogo.ua/articles/view/2014-08-24/51742.html.
  8. Ірини Цілик «Повертайся живим» (читає вірш Джамала) [Електронний ресурс] : – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=5uEHxOy3CbE.
  9. Календар свят, подій і пам’ятних дат України [Електронний ресурс] : Web-сайт. – Режим доступу : http://www.dilovamova.com/index.php?page=10.
  10. Крилаті вирази вислови цитати Про долю і характер людини. Про мужність і героїзм [Електронний ресурс] : – Режим доступу :  http://www.ukrlib.com.ua/encycl/viraz/printout.php?id=9.
  11. Національний військово-історичний музей України [Електронний ресурс] : – Режим доступу : http://nvimu.com.ua.
  12. Небесна сотня [Електронний ресурс] : Web-сайт. – Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/Небесна_сотня.
  13. Соціальна реклама на підтримку армії [Електронний ресурс] : – Режим доступу :  www.youtube.com/results?search_query .
  14. Список Героїв України [Електронний ресурс] : Web-сайт. – Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/Список героїв України.
  15. Україніка [Електронний ресурс] : – Режим доступу :  http://ukraine.ck.ua/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=5.
  16. Українська Спілка ветеранів Афганістану [Електронний ресурс] : Web-сайт. – Режим доступу : http://www.usva.org.ua.
  17. Уроки мужності [Електронний ресурс] : – Режим доступу :  https://www.google.com.ua.
  18. Фотовиставки про АТО у вільному доступі : національний військово-історичний музей України [Електронний ресурс] : – Режим доступу : http://nvimu.com.ua/gallery/http:/nvimu.com.ua/gallery/fotovistavki-pro-ato.
  19. Юрія Іздрика "Молитва" (читає вірш Остап Ступка) [Електронний ресурс] : – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=UfH6N9iNo18.

 

 



 | 21.01.2015 | Переглядів: 3350 | Коментарів: 0 | детальніше

Районний план заходів з патріотичного виховання дітей та молоді


Категорія: Патріотичне виховання



 | 05.11.2014 | Переглядів: 2626 | Коментарів: 0 | детальніше

Про встановлення Дня захисника України (14 жовтня) та скасування Дня захисника Вітчизни (23 лютого)


Категорія: Патріотичне виховання



 | 31.10.2014 | Переглядів: 3359 | Коментарів: 0 | детальніше

Патріотичне виховання


Категорія: Патріотичне виховання



 | 18.12.2013 | Переглядів: 2903 | Коментарів: 0 | детальніше