Меню

Архів

Вересень 2021 (15)
Серпень 2021 (28)
Липень 2021 (3)
Червень 2021 (7)
Травень 2021 (16)
Квітень 2021 (28)

Пошук

Опитування

Оцініть сайт

   
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

Корисні посилання





















Організація освітнього процесу з предметів освітньої галузі «Мистецтво» в умовах дистанційного навчання


Категорія: Художньо-естетичний цикл

Світлана Ковальова,

доцент кафедри суспільно-гуманітарної освіти КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», кандидат педагогічних наук, доцент; 

Оксана Логімахова,

завідувач відділу предметів художньо-естетичного циклу КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»

 

     З метою організації ефективного дистанційного навчання учнів у процесі вивчення предметів освітньої галузі «Мистецтво» рекомендуємо добірку онлайн ресурсів, платформ, навчальних курсів, мікрокурсів, вебінарів, спеціальних інформаційних цифрових матеріалів, публікацій, посібників тощо.

     Публікації, посібники, мікрокурси для самоосвіти вчителів мистецтва

     Радимо самостійно опрацювати зміст посібника «Організація дистанційного навчання в школі: методичні рекомендації»:, матеріали якого підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у межах проекту «Організація дистанційного навчання в школі, звернути увагу на рекомендовані корисні посилання, присвячені розкриттю сучасних питань теорії і практики дистанційного навчання, узагальненню досвіду учителів—практиків, використання яких є джерелом та стимулом цікавих і новаторських ідей, наприклад,

Як технічно організувати дистанційне навчання — покрокова інструкція

35 інструментів для дистанційного навчання — добірка НУШ

Чотири сервіси, які допоможуть організувати дистанційне навчання

Як працювати в Google-клас: покрокова інструкція

Усе в одному місці: як програма Discord допоможе організувати дистанційне навчання

-  Як організувати дистанційне навчання для дітей з ООП.

     У практиці дистанційного навчання доцільно використати матеріали, методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах дистанційного навчання, підготовлених науково-педагогічними працівниками Комунального навчального закладу Київської обласної ради «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», й, зокрема матеріали щодо технічного забезпечення дистанційного навчання та створення комунікативного простору для організації дистанційного навчання, а також фахові методичні рекомендації Ковальової С.В., Логімахової О.А. щодо організації освітнього процесу з предметів освітньої галузі «Мистецтво» в умовах дистанційного навчання.

     Пропонуємо ознайомитись із науково-методичним, цифровим досвідом автора підручників, комплексів із мистецьких предметів у закладах загальної середньої освіти, й зокрема із публікацією «Дистанційний курс «Методика викладання мистецтва в початкові школі на засадах НУШ», у якій висвітлено особливості організації дистанційного навчання вчителів на засадах НУШ як новітнього засобу професійного саморозвитку сучасного вчителя мистецтва, розкрито сутність цифрових технологій, інструментів та ресурсів. Описано можливості додатків Google для обміну досвідом учасників дистанційного курсу. Представлено опис інтерактивних дощок, онлайн-сервісів та редакторів для роботи зі звуком та відео. Зазначено шляхи удосконалення дистанційного та змішаного навчання на засадах НУШ для вчителів, що викладають курс у початковій школі. № 3 (93) (2019): Мистецтво та освіта.

     Не залишать байдужими сучасні змістовні матеріали архіву унікального фахового журналу «Мистецтво і освіта», присвяченого педагогічно-мистецькій інноватиці, висвітленню теорії й практики загальної мистецької освіти, особливостям естетичного пізнання й освоєння світу тощо.

     Мікрокурс про ефективне використання онлайн-ресурсів на предметах художньо-естетичного циклу збагатить практику дистанційного навчання вчителів мистецтва.

 

     Загальні вебтехнології, он-лайн платформи та програмні засоби для організації дистанційного освітнього процесу

     Платформа Google Classroom – це інструмент, що пов’язує Google Docs, Google Drive і Gmail, допомагає створювати і впорядковувати завдання, виставляти оцінки, коментувати і організовувати ефективне спілкування з учнями в режимі реального часу або в режимі дистанційного навчання.

     Платформа Moodle – безкоштовна відкрита система управління дистанційним навчанням. Дозволяє використовувати широкий набір інструментів для освітньої взаємодії вчителя, учнів та адміністрації закладу освіти. Зокрема надає можливість представлення навчального матеріалу у різних форматах (текст, презентація, відеоматеріал, веб-сторінка; урок сукупність веб-сторінок з можливим проміжним виконанням тестових завдань); здійснення тестування та опитування школярів з використанням запитань закритого (множинний вибір правильної відповіді та співставлення) і відкритого типу; виконання завдань учнями з можливістю пересилання відповідних файлів тощо.

     Хмарні сервіси (Office365, Google) для спільної роботи учнів та вчителя.
Хмарний сервіс Google Диск надає можливості створення багатофункціонального користувацького середовища, надзвичайно продуктивного та зручного для учнів та вчителів.

     Додаток TeacherKit – Class manager

     Додаток можна порівняти з віртуальним навчальним закладом:

- педагог може створити кілька класів чи груп, у яких проводити заняття (вони позначаються у вигляді дверей з табличками). Для того, щоб потрапити до класу, слід зайти у ті чи інші двері;

- у кожному класі – список учнів. Додати їх у список можна з допомогою позначки «+», додати з телефонної книги або сфотографувати та відзначити кожного учня;

-  доступні 4 розділи: список учнів, інформація про відвідування, поведінку та журнал для контролю успішності;

-  є можливість надіслати повідомлення усім учням чи батькам (наприклад, повідомити про батьківські збори чи інше).

     Віртуальна інтерактивна дошка Padlet. Ресурс може використовуватися:

- як майданчик для групової роботи для проведення «мозкового штурму», узагальнення та систематизації знань, рефлексії;

- для розміщення навчальної інформації, практичних завдань;

- для організації спільного онлайн виконання домашнього завдання;

- для розміщення ідей проєктів та їхнє онлайн обговорення;

- як інструмент організації спільної діяльності учнів.

     Google Форми – редактор Google Диску для створення, редагування та заповнення форм з будь-якого пристрою для збору й упорядкування різноманітних даних. Популярний та простий інструмент для організації онлайн-опитування, тесту­вання, створення реєстраційних форм для подій.

     Kahoot навчальна платформа з вправами-іграми та можливістю створення змагань між учнями. Гру можна створити на комп'ютері чи в додатку і відправити посилання учням. Є можливість підключатися та грати в режимі реального часу з іншими гравцями у 180+ країнах світу. Процес перевірки розуміння, або обговорення якогось питання перетвориться в справжню захоплюючу гру!

     Для роботи потрібно мати комп'ютер, проектор та смартфони у дітей в класі

     Learningapps – популярний сервіс з навчальними інтерактивними вправами. Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.

     Додаток Edmodo
     Веб-додаток Edmodo – освітній сайт, який являє собою усічену соціальну мережу за типом Facebook, яка дозволяє спілкуватися вчителям та учням, об'єднавшись навколо процесу навчання у школі.

     Сервіс Mentimeter
     Cервіс для створення та проведення опитувань. Вчитель у кілька кліків може завантажити на сайт одне чи декілька запитань. А потім дає учням посилання з кодом доступу чи можливість сканувати QR-код. (Важливе уточнення — сервіс не персоніфікований (вчитель не бачить, хто з учнів як відповів). Тому для оцінювання успішності не підійде). Однак може допомогти відслідкувати динаміку засвоєння матеріалу, оскільки результати кожного опитування зберігаються. А учні відповідають більш розкуто, коли знають, що за неправильну відповідь ніхто не дорікатиме.

 

     Цифрові навчальні матеріали для забезпечення дистанційного навчання на уроках мистецтва

     Цифровий навчальний матеріал – це навчальний матеріал, що поширюється в цифровому вигляді (наприклад, презентація, відео, аудіо, інтерактивні завдання, тест тощо), містить текст, графічні та мультимедійні елементи, і може бути інтерактивним. 

     Вашій увазі пропонуємо добірку відео – експрес уроків, відео-матеріалів майстер-класів, блогів, вебінарів, присвячених розкриттю тем програм освітньої галузі «Мис­те­цтво», актуальних проблем реалізації ідей НУШ на принципах компетентнісного підходу, нових типових програм Державного стандарту загальної середньої освіти, особливостей змісту та структури нових підручників з інтегрованого курсу «Мистецтво тощо.»

 

     Фахові електронні посилання:

https://www.youtube.com/watch?v=rQpqlEmNeMI про одне із найяскравіших явищ, яке виявилося в літературі, живописі й музиці, - імпресіонізм. Як же воно виникло? Звідки взялося таке блискуче сузір’я митців, які називали себе імпресіоністами?»

https://www.youtube.com/watch?v=rQpqlEmNeMI присвячений історії розвитку символізму.

Електронний додаток Л. Масол до підручника «Мистецтво» для учнів 3 класу.

Група мистецька мозаїка

Група вчителів мистецтва у «Збережемо галузь мистецтво в школі»

Дистанційне навчання учнів з мистецької освітньої галузі з підручниками Кондратової Л.Г.

Дистанційне навчання з мистецтва вчителя Охотницької Н.П.

Блог учителя музичного мистецтва Наталії Скакун

Блог вчителя мистецтва СвітланиТунік

Дистанційне навчання учнів 1-7 класу з предметів освітньої галузі «Мистецтво»

Дистанційний урок музичного мистецтва за темою «Тричастинна будова музики». 3 клас

Урок музичного мистецтва для учнів 4 класу «Мандрівка до Угорщини»

Ютуб канал відеоматеріалів до уроків за підручниками Л. Аристової

Презентації до уроків музичного мистецтва

Інтернет-спільнота «Цікаве до уроків музичного мистецтва»

Українські народні музичні інструменти

 

     Мистецькі вебінари автора нових підручників з інтегрованого курсу «Мистецтво» Л. Кондратової

4 клас

8 клас

Вебінари Л. Кондратової, присвячені розкриттю ідей, структури, та змісту підручників з мистецтва

3 клас 

4 клас 

8 клас

Майстер-клас Л. Масол про використання методу "фасилітованої дискусії" на уроках мистецтва.

Вебінар про методичні прийоми викладання мистецтва в 3-4 класах НУШ.

Вебінар про зміст і технології викладання інтегрованого курсу "Мистецтво" у школі

Всеукрїнський вебінар про інновації в мистецькій освітній галузі: теорія в практиці.

 

     Викладені вище інформаційні матеріали – це лише частинка дистанційного світу вебресурсів, які дають можливість створити вчителям мистецтва індивідуально-непов­торну траєкторію мистецько-педагогічної діяльності, організувати якісний ефективний процес дистанційного навчання, спрямованого на здобуття учнями якісної загальної мистецької освіти, становлення компетентних, ерудованих, культурно освічених, інноваційно спрямованих особистостей, випускників Нової української школи, здатних до художнього пізнання й естетичного перетворення світу, здобуття нових мистецьких вражень, формування стійкого усвідомленого інтересу до мистецької творчості.



 | 10.04.2021 | Переглядів: 8 | Коментарів: 0 | детальніше

ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ З ПРЕДМЕТІВ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ «МИСТЕЦТВО»


Категорія: Художньо-естетичний цикл

     Освітнім проєктом «На урок» (https://naurok.com.ua/post/organizaciyadistanciyno-roboti-pid-chas-karantinu) створено безкоштовний сервіс онлайнтестів для повноцінної дистанційної перевірки знань, які здобули учні під час самостійної роботи. Створити тест ви можете за посиланням: https://naurok.com.ua/test/create.

Усі тести, створені вами, ви можете знайти за цим посиланням: https://naurok.com.ua/test/moe.

     Відеоінструкції для створення тестів та роботи з ними: https://www.youtube.com/watch?v=MtQHZTwuoHg&list=PL84BeAGplb_TnM0cObkJi_Du5yGnuBmlV

     Результати тестувань: https://naurok.com.ua/test/homework/list

     Бібліотека тестів: https://naurok.com.ua/test.

     Освітній портал «Педагогічна преса» (https://pedpresa.ua/201392-yakorganizuvaty-dystantsijne-navchannya-pid-chas-karantynu.html) пропонує такі інструменти для спільної роботи:
     Опитування та залучення групи до роботи – https://www.mentimeter.com https://get.plickers.com https://www.quizalize.com

https://nearpod.com/https://kahoot.com/ (провести контрольні роботи, зрізи знань, тести й оцінювання в ігровій формі);
https://onlinetestpad.com/ua
 – конструктор тестів, опитувань, кросвордів, ігор та комплексних завдань та сотні готових матеріалів;
https://learningapps.org/
 – готові навчальні вправи та інструменти для створення тестів, завдань;
організувати клас в працюючу спільноту з елементами гейміфікації – https://www.classdojo.com/uk-ua

https://www.edmodo.com  – освітній сайт, який являє собою усічену соціальну мережу за типом Facebook, яка дозволяє спілкуватися вчителям та учням, об’єднавшись навколо процесу навчання у школі,
https://grockit.com/
 об’єднує учнів під час навчання, що проходить курсами на цьому великому соціальному сайті.
   Цей портал пропонує відеоуроки 1-11 клас. Уроки музичного та обрадотворчого мистецтва 1-5 клас: https://pedpresa.ua/vu https://pedpresa.ua/vu

   Поради від Освіторії «Карантин: нові безкоштовні освітні можливості, які відкриті для всіх», Онлайн-курс «Карантин: онлайн-сервіси для вчителів» від «Освіта.ua», перелік Google-сервісів у навчальній діяльності викладачів, матеріали до уроків музичного, образотворчого мистецтва та мистецтва вчителів області та України, авторів підручників із презентаціями та необхідними інструментами для дистанційного навчання; лінки он-лайн музеїв, мистецьких подорожей та інших корисних ресурсів, зокрема:
http://www.music.com.ua/
 – інформація про музичне життя у світі;
http://www.classic.net.ua/calendar
– події в музичному житті минулого;
http://spilka.org/propoz.php
 – сайт Національної спілки художників України;
http://www.naoma.edu.ua
 – сайт Національної Академії образотворчого мистецтва і архітектури;
http://www.fri.net.ua/loadnews
 – вільний молодіжний портал (арт-мистецтво та ін.);
http://www.storinka-m.kiev.ua/
 – новини мистецтва, статті про мистецтво, фотогалерея;
http://www.refine.org.ua/pageid
 – образотворче мистецтво у Середньовічній Європі;
http://artgreensofa.com/press-u.htm
 – мистецька галерея у Львові;
http://www.mln-gallery.kiev.ua/map/
 – віртуальна галерея;
http://triptych-gallery.org/index
 – Галерея сучасного мистецтва;
http://www.artofukraine.com/catalogue
 каталог – скульптура (галерея Пінчука та ін.);
http://kobzar.info/memories/museums/nac_museum
/ – Національний музей Тараса Шевченка;
http://kobzar.info/kobzar/works/pictures/
 – картини Т.Г. Шевченка.
www.canvas.com.ua/
 – репродукції картин відомих художників.
   Також на сайті «Vivat, ART!» у рубриці «Підемо в гості» вказано адреси сайти вчителів мистецтва, якими вже опрацьовано дистанційне навчання. Для зручності вашої роботи також створено групу «Vivat, ART!» на Фейсбуці.



 | 05.12.2020 | Переглядів: 190 | Коментарів: 0 | детальніше

Методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році


Категорія: Художньо-естетичний цикл

Художньо-естетичний цикл

     Предмети художньо-естетичного циклу в закладах загальної середньої освіти спрямовані на розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів, формування їх художньо-образного, асоціативного, критичного мислення; створення сприятливих умов для продукування креативних ідей, реалізацію власних творчих потреб у художній діяльності та пізнанні. Водночас через образний зміст творів мистецтва, відкриваються широкі можливості ефективно впливати на формування патріотизму, моралі та інших загальнолюдських цінностей.

     У 2019/2020 навчальному році загальну мистецьку освіту в основній школі учні опановуватимуть відповідно до наказу Мністерства від 20.04.2018 № 405 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня», що вміщує три блоки: «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» або інтегрований курс «Мистецтво». Цілісна структура програми передбачає наскрізну тематику та логіку побудови змісту за роками навчання від 5 до 9 класу.

     Мистецька освіта учнів 10-11 класів здійснюватиметься відповідно до наказу Міністерства від 20.04.2018 № 408 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня». У 10 класі на рівні стандарту здійснюватиметься, щонайперше, через базові та вибірково-обов’язкові предмети. До вибірково-обов’язкових належать навчальні предмети «Мистецтво» (освітня галузь «Мистецтво») та «Інформатика» й «Технології» (освітня галузь «Технології»). З них учень (учениця) має обрати два предмети, які він (вона) обов’язково опановуватиме впродовж навчання у старшій школі: один - в 10-му, інший - в 11-му класі, або одночасно два предмети в 10 і 11 класах (у такому разі години, передбачені на вибірково-обов’язкові предмети, діляться між двома обраними предметами)

     Навчальні предмети: 10 клас (кількість годин) - 3; 11 клас (кількість годин) - 3. Вибірково-обов’язкові предмети - Інформатика, Технології, Мистецтво)

     Тобто, за умови вибору учнем (ученицею) навчального предмета «Мистецтво» для вивчення у старшій школі (рівень стандарту), його годинний розподіл розраховується таким чином: 10 (або 11) клас - 3 години на тиждень; або 10-11 клас - по 1,5 години на тиждень відповідно у кожному навчальному році.

     Важливо сбалансувати різні види діяльності учнів під час навчання і не перетворити курс «Мистецтво» у старшій школі в суто інформативний, не перевантажувати учнів зайвою інформацію, а наповнити його завданнями художньо-практичного спрямування. Інформації для засвоєння учнями має бути небагато, не варто її нагромаджувати, зокрема, історичним, світоглядним та іншими  контекстами, переліками імен митців, назвами творів, дат тощо, адже наперед відомо, така інформація засвоюється тимчасово. Доцільно зосередити увагу на найголовнішому - на видах мистецтва, їх специфічних унікальних особливостях, які презентують саме той чи той культурний регіон світу.

     Тому під час структурування змісту мистецької освіти в 10-11 класах, рівень стандарту (зокрема створення поурочних календарно-тематичних планів) вчителю необхідно дотримуватися балансу усіх видів діяльності здобувачів освіти: визначаючи час на пізнання мистецтва (знайомство з новим навчальним матеріалом, сприймання, аналіз-інтерпретацію творів мистецтва), необхідно передбачити час для виконання учнями практичних робіт з образотворчої діяльності, вокальної роботи; для презентації результатів самостійної пошукової чи творчої діяльності школярів; здійснення віртуальних екскурсій тощо, адже саме художньо-творча діяльність учнів мотивує підлітків до самовираження та реалізації їх потреб та нових ідей у соціумі.

     Для реалізації вищеозначеного слід наголосити на важливості застосування вчителем різноманітного методичного інструментарію та пріоритетності діалогічних форм подачі матеріалу над монологічними. Адже сьогодні вчитель - це не тільки транслятор певної кількості знань й інформації, а партнер по опануванню світу мистецтва. Ні для кого не секрет, що авторитарний підхід з монологічним викладом навчального матеріалу є неефективним і малоцікавим для учнів, особливо якщо це стосується мистецтва.

     Опанування художнього змісту навчального предмета має здійснюватися у тісному взаємозв’язку традиційних методів навчання (словесних, наочних, діяльнісних) з проблемними, евристичними методами, комп’ютерними технологіями та (що важливо для інтегрованого курсу) інтегративними технологіями, методами і прийомами стимулювання асоціативно-образного мислення, виявленням міжвидових мистецьких аналогій, порівнянь тощо), що зумовлено спільним тематизмом, який об’єднує навчальний матеріал різних видів мистецтва.

     Для реалізації ідей профільного навчання та надання можливостей вибору учнями набути певні мистецькі вміння з улюбленого виду діяльності програма «Мистецтво. 10-11 класи. Профільний рівень» має дві складові: пізнавальну (2 години на тиждень), що реалізує вимоги культурологічної змістової лінії державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і є обов’язковою для опануваннями усіма учнями, та художньо-практичну (3 години на тиждень), що репрезентована варіативними модулями, спрямованими на формування умінь з обраного (-их) виду(-ів) мистецької діяльності.

     Тематична структура та зміст пізнавальної складової програми є аналогічною навчальній програмі «Мистецтво. Рівень стандарту» і реалізується відповідно до рекомендацій, означених вище.

     Художньо-практична складова вміщує варіативні модулі, які дають можливість навчальному закладу згідно з потребами й інтересами учнів; умовами, кадровим та матеріально-технічним забезпеченням обрати вид (види) мистецької діяльності для поглибленого опановування учнями його змісту, набуття ними умінь та навичок з обраного (их) виду (ів) діяльності.

     Звертаємо увагу, що зміст модуля (-ів) може бути не синхронізовано зі змістом пізнавальної складової, а спрямовано безпосередньо на опанування учнями певних мистецьких умінь і навичок.

     З-поміж запропонованих модулів: спів (сольний, ансамблевий, хоровий), музичний інструмент (бандура, гітара, баян тощо/ ансамбль, оркестр), графіка, комп’ютерна графіка, живопис, скульптура, декоративно-прикладне мистецтво, основи дизайну, хореографія  (класична, народна, бальна, сучасна – за вибором), театральне мистецтво, фотомистецтво, мистецтво кіно, мистецтво театру і кіно (проектна діяльність), мистецтво рідного краю. Звертаємо увагу, що впродовж навчання в старшій школі (10-11 класи) учні можуть опановувати зміст декількох модулів. Мінімальний час навчання за одним модулем - 1 семестр.

     Запропонований навчальною програмою зміст та очікувані результати дають  можливість вчителю самостійно складати детальний календарно-тематичний план з урахуванням вимог навчальної програми (модуля) та обраної тривалості реалізації модуля (1, 2, 3, 4 семестри), його художньо-змістове і практичне наповнення; обирати найбільш ефективні форми організації навчального процесу, технології та методики для формування умінь з обраного виду мистецької діяльності.

     Система оцінювання результатів навчання в освітній галузі «Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до кожного учня (учениці). Оцінюється не рівень недоліків і прорахунків, а рівень прогресу особистісних досягнень. Тому критерієм перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти є динаміка особистісного розвитку учня (учениці) та його (її) ставлення до опанування предмету. Безперечно, певну роль у мистецькій сфері відіграють спеціальні художні здібності (музичний слух, вокальні дані, відчуття ритму, кольору, пропорцій, симультанне образне сприймання тощо), які можуть впливати на освітні результати учнів. Проте для створення об’єктивності системи оцінювання перевірка має інтегрувати з одного боку досягнення учнів у різних видах діяльності, з іншого - їх ставлення до предмета, активність та ініціативність, що дасть можливість ефективніше відслідкувати особистісний зріст учня (учениці), оцінити його (її) роботу в освітній діяльності і саморозвитку. Саме тому індивідуальний і диференційований підходи до оцінювання мають надзвичайно важливе значення.

     До основних видів оцінювання належать: поточне, тематичне і підсумкове (семестрове і річне). Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінка та оцінювання результатів спільної діяльності за попередньо визначеними критеріями та художньо-творче самовираження, які мають бути збалансованими між собою.

 

 Проекти телеканалу ПЛЮСПЛЮС - матеріали для завантаження



 | 18.07.2019 | Переглядів: 1391 | Коментарів: 0 | детальніше

Підручник "Мистецтво", ІІ семестр


Категорія: Художньо-естетичний цикл

Перегляд підручників за посиланням - Мистецтво



 | 14.01.2019 | Переглядів: 303 | Коментарів: 0 | детальніше

ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНИЙ ЦИКЛ 2015-2016 н.р.


Категорія: Художньо-естетичний цикл

 

    Освітня галузь «Мистецтво» включає такі предмети «Образотворче мистецтво», «Музичне мисте-цтво», «Мистецтво». Нагадуємо що заклад має право самостійно обирати предмети галузі для затвердження у навчальних планах шкіл, проте необхідно пам’ятати, що незалежно від того як називаються предмети у 1-4 та 5-7 класах відповідно до нових навчальних програм має вичитуватися впродовж року 72 години навчального часу (36 год. – образотворча домінантна складова лінія + 36 год. – музична домінантна складова лінія). 
    Сучасне навчання, і мистецьке зокрема, ґрунтується на засадах особистісно-зорієнтованого і компетентнісного підходів, визначених в основних нормативних документах освіти – державних стандартах, навчальних планах, програмах. 
     2015/2016 навчальний рік – четвертий рік впровадження нових навчальних програм для початкової школи, створених відповідно до нового Державного стандарту початкової загальної освіти, затвер-дженого Постановою КМУ №462 від 20.04.2011. Відповідно, вивчення мистецьких дисциплін у 1-4 класах здійснюватиметься за новими навчальними програмами, затвердженими МОНмолодьспорту (наказ від 12.09.2011 №1050): 
    • «Музичне мистецтво» (авт. Л.Хлєбнікова, Дорогань Л.О., Івахно І.М., Кондратова Л.Г., Корнілова О.В., Лобова О.В., Міщенко Н.І.); 
    • «Образотворче мистецтво» (авт. Шмагало Р.Т., Марчук Ж.С., І.Б.Вачкова, Чорний О.В., Гнатюк М.В.); 
    • «Мистецтво» (авт. Масол Л.М., Гайдамака О.В., Очеретяна Н.В., Дмитренко О.М.). 
    Програми розміщені на веб-сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua), видані у видавництві «ВД «Освіта», 2012 р. та фаховому науково-методичному журналі «Мистецтво та освіта». 
    Звертаємо увагу на те, що відповідно до Типових навчальних планів для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов, з поглибленим вивченням предметів технічного (інженерного) циклу, спеціалізованих шкіл, гімназій, ліцеїв, колегіумів, класів з поглибленим вивченням окремих предметів (додатки № 3, 4, 5, 8 до на-казу МОНмолодьспорту від 03.04.2012 №409 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня») на вивчення предметів художньо-естетичного циклу передбачено 1 навчальна година, з інваріантної складової. З метою повної реалізації вимог освітньої галузі «Мистецтво» державного стандарту рекомендуємо використовувати додатково 1 годину за рахунок варіативної складової навчального плану. 
    Наголошуємо, що робота з підручником повинна бути одним з видів діяльності учнів на уроках мистецьких дисциплін. З метою пробудження й поглиблення в учнів початкової школи інтересу до художнього пізнання через різноманітні форми мистецької діяльності; розкриття внутрішнього потенціалу кожного учня, незалежно від рівня його мистецьких здібностей; виховання впевненості у власних можливостях пізнавати навколишній світ і мистецтво, створюючи власні інтерпретації творів; релаксації як забезпечення емоційного комфорту дитини з предметів художньо-естетичного циклу введена мотиваційна шкала оцінювання учнів, тобто оцінювання без балів
    У 2015/2016 навчальному році учні 5-7 класів опановуватимуть зміст загальної мистецької освіти за програмою «Мистецтво» (авт. Л. Масол, О. Коваленко, Г. Сотська, Г. Кузьменко, Ж. Марчук, О. Константинова, Л. Паньків, І. Гринчук, Н. Новікова, Н. Овінніко-ва), яка включає три блоки «Музичне мистецтво», «Образотворче ми-стецтво» та інтегрований курс «Мистецтво». Цілісна структура програми передбачає єдиний тематизм за роками навчання (однаковий як для автономного викладання музичного та образотворчого мистецтва, так і для інтегрованого курсу). Якщо у попередніх класах основної школи учні засвоювали особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру мистецьких жанрів (6 кл.), то у 7 класі вони мають ознайомитися з новітніми явищами в мистецтві в єдності традицій і новаторства (тема навчального року «Мистецтво: діалог традицій і новаторства»). 
    Спільна тематика року розподіляється на окремі теми варіативно, адже змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне мистецтво» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво». 
    Основними видами діяльності учнів на уроках мистецьких дис-циплін залишаються: художньо-творче самовираження дитини (спів, музично-творча та художньо-творча діяльність); сприймання, інтерп-ретація та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології. 
Учні 8 класів продовжать своє навчання за навчальною програмою «Музичне мистецтво. 8 клас» (авт. Фільц Б. та ін.) (вид. «Перун», 2005 р.). 
    У 9 класі навчальним предметом художньо-естетичного циклу є художня культура, яка вивчається за програмою «Художня культура» авт. Л.Масол, Н.Миропольська (вид. «Перун», 2005 р.). Її зміст є логі-чним узагальненням вивченого учнями на уроках мистецьких дисциплін у 1-8 класах та пропедевтикою подальшого вивчення художньої культури у старшій профільній школі. 
    Звертаємо увагу, що відповідно до рекомендацій Міністерства (лист МОН від 27.01.2009 № 1/9-55), зважаючи на мистецьке наповнення змісту предмета, місцевим керівним органам освіти рекомендовано під час комплектації педагогічних працівників передбачити годинне навантаження з художньої культури насамперед учителів музичного чи образотворчого мистецтва. 
    Уроки предметів художньо-естетичного циклу – це уроки мистецтва, і тому, найдоцільніше більшість із них будувати за методом художньо-педагогічної драматургії, який спрямований на активізацію емоційного ставлення школярів до мистецтва. Він сприяє створенню атмосфери зацікавленості, живого інтересу до уроку. Його основна функція полягає, насамперед, у тому, щоб допомогти учням зрозуміти, пережити емоційно-естетичний досвід, втілений в образній структурі твору мистецтва. Окрім того, цей метод покликаний перетворити процес пізнання мистецтва на цікаву і захоплюючу гру. Гуманізація навчально-виховного процесу передбачає здійснення особистісно орієнтованого спілкування з учнями а, отже, вимагає перебудови навчального процесу від научіння до фасилітації. В наслідок чого головна функція сучасного вчителя трансформується від надання певного обсягу знань до зацікавлення предметом навчання, пошуку завдань, які відповідатимуть і здібностям, і можливостям кожного школяра 
    Основними і обов’язковими видами діяльності на уроках, як уже зазначалося, має бути сприймання і аналіз-інтерпретація творів мистецтва та мистецька діяльність учнів (вокально-хорова, художньо-практична, творча). Наголошуємо на тому, що навчальна діяльність учнів з предметів художньо-естетичного циклу у 1-8 класах може проводитись у різних формах окрім письмових (запис учнями будь-якої інформації зі слів учителя чи з дошки, контрольних, самостійних робіт, написання рефератів), які спричиняють додаткове недоцільне навантаження учнів. Примусове ведення учнями зошитів, виконання письмових домашніх завдань є недоцільним і несприятливим для ор-ганізації творчої мистецької діяльності. Звертаємо увагу на те, що письмові тематичні перевірки (контрольні, самостійні роботи) з музичного мистецтва, образотворчого мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво» не проводяться. 
    Навчання художньої культури має базуватися на положенні: «Головне – не кількість інформації і набутих знань, а накопичення особистісного художньо-естетичного досвіду». 
    Саме тому рекомендуємо педагогам художньої культури перейти із площини монологічного викладу навчального матеріалу у площину конструювання діалогу між учнями. Цьому сприятиме використання різноманітних форм роботи на уроці, зокрема, інноваційних художньо-педагогічних технологій – інтегративних, проблемних, інтерак-тивних (дискусії, диспути), проектних (індивідуальні, групові та ко-лективні проектні завдання), переважно замінюючи монологічну форму подачі матеріалу на діалогічну. Звертаємо увагу, що проектна діяльність має організовуватися на добровільних засадах: це стосується як вибору теми й обсягу пошукової роботи, так і форм презентації. Проектну діяльність учнів треба ретельно планувати, поетапно відс-тежувати й оцінювати результати. Вчителеві доцільно стежити за виконанням проектів, допомагати учням організовувати свою роботу, вчасно коректувати її, консультувати в разі виникнення труднощів. 
    Крім того, у старшій профільній школі важливим постає завдання професійної орієнтації учнів. Для цього слід зокрема у профільних класах посилити практичну спрямованість курсу через систему спеціальних творчих завдань з урахуванням інтересів учнів, які водночас виконують функцію «професійних випробувань» з метою реалізувати й перевірити здібності учнів. 
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за основними видами діяльності на уроках відповідно до орієнтовних Вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти (наказ МОН від 21.08.2013 № 1222). 
    Тематична атестація проводиться один раз або двічі на семестр та виставляється в журналі в окрему колонку без дати. Деякі теми програм з музичного мистецтва розраховані на вивчення впродовж семестру. У цих випадках з метою узагальнення вивченого доцільно здійснювати проміжне оцінювання навчальних досягнень учнів. Тематичні оцінки з художньої культури у 10-11 класах виставляються після вивчення відповідного розділу програми. При виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності учнів, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми розділу. Тематична оцінка не підлягає коригуванню. Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо. Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. 
    Основним видом домашніх завдань в основній школі з предмета «Музичне мистецтво» мають бути завдання на слухання та інтерпретацію музики в навколишньому середовищі, а також завдання творчого спрямування (наприклад, відтворити прослухану музику за допомогою елементарних музичних інструментів, рухів, голосу, приду-мати назву до музичного твору, продумати інструментарій для музичного супроводу твору, прослуханого на уроці, виконавський план пісні, проаналізувати звуки, створити імпровізацію (вокальну інструментальну, ритмічну, мелодичну тощо). З предмета «Образотворче мистецтво» домашні завдання мають носити випереджувальний характер, та бути зорієнтовані на спостереження, аналіз, інтерпретацію, рідше – замальовки ескізного характеру з натури, з пам’яті предметів, краєвидів тощо. Домашні завдання з художньої культури можуть бути практично-творчого чи дослідницько-пошукового характеру (зокрема, виконання проектів, створення композицій у різних мистецьких стилях тощо).

 



 | 27.09.2015 | Переглядів: 2724 | Коментарів: 1 | детальніше

МАТЕРІАЛИ ДО 2014-2015 н.р.


Категорія: Художньо-естетичний цикл

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 листопада 2011 р. № 1392
 

ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ 
базової і повної загальної середньої освіти



 | 09.09.2014 | Переглядів: 1496 | Коментарів: 0 | детальніше