Совенко В.В.,
завідувач відділу географії, економіки та краєзнавства КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»
Для забезпечення дистанційного навчання учнів можна використовувати власні вебресурси (блоги, соціальні мережі, електронну пошту, інструменти цифрового навчання https://miyklas.com.ua/, www.edmodo.com); Google-сервіси (Classroom) або веб-ресурс закладу освіти. Якщо в класі невелика кількість учнів й існує можливість спілкування в реальному часі, пропонуємо використати можливості скайп-зв’язку, як для проведення навчальних занять, так і надання окремих консультацій. Для проведення онлайн-зустрічей з більшою кількістю учнів (уроки, лекції, вебінари, індивідуальне й групове консультування та інші форми взаємодії зі здобувачами освіти), краще скористатися можливостями Zoom або Google Meet. Джерельною базою навчального матеріалу, який мають опанувати учні, можуть бути підручники, робочі зошити (якщо вони використовуються вчителем), власноруч розроблені матеріали та матеріали інших авторів, які можна підібрати на сайтах https://naurok.com.ua/, https://osvitoria.media/, http://metod-bank.com.ua/, https://learningapps.org/, https://www.classtime.com/uk/, http://prosvitcenter.org/, http://virtualschool.org.ua, http://disted.edu.vn.ua/ тощо. Для інтерактивного опитування школярів дуже зручною є платформу Classtime. Classtime – це онлайн-сервіс для миттєвої перевірки навчальних досягнень учнів за допомогою тестів. Такі тестування можна проводити як в синхронному так і в асинхронному режимі. Цей сервіс доступний українською мовою і має зручний інтерфейс.
Також для організації дистанційного навчання учнів пропонуємо використовувати й інші освітні вебресурси та онлайн-платформи, віртуальні класні кімнати, мультимедійні матеріали, навчальні відеофільми, відео- та аудіозаписи лекцій, семінарів тощо, інтерактивні вправи, «віртуальні дошки».
Для отримання зворотного зв’язку пропонуємо використовувати електронну пошту, онлайн-тестування тощо.
Сайти, які можна використовувати для дистанційного навчання географії: www.geograf.com.ua; www.classtime.com; www.LearningApps.org; https://geographer.com.ua/book
Окрім того, запропонуйте учням повправлятися у розв’язуванні тестових завдань з метою самостійної перевірки рівня розвитку предметної компетентності. Використати для цього можна матеріали сайту https://www.znonasharu.org.ua.
Розробки навчальних занять з географії
Дистанційне навчання з географії – це можливість навчатися та розвивати свої компетентності в домашніх, комфортних умовах.
Педагоги Київської області підготували розробки навчальних занять з географії (6-11 класи) для дистанційного навчання учнів. У розробках занять запропоновано різноманітні інтерактивні завдання, презентації, світлини, відеофрагменти, тести тощо.
Усі матеріали згруповані за класами й темами відповідно до навчальних програм та календарно-тематичного планування і розміщені за покликанням: https://cutt.ly/aapHddU
Географія. 6 клас
– Тема «Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі»
– Контрольна робота з теми «Гідросфера»
– Тема «Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали»
– Тема «Підземні води» (Варіант 2)
– Тема «Узагальнюючий урок з теми «Гідросфера»
– Тема «Болота. Штучні водойми та водотоки» (Варіант 2)
– Тема «Болота» (Варіант 3) + тренувальні тести
– Тема «Біосфера та ґрунти» + Презентація та тематичне оцінювання
– Тема «Біосфера. Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі»
– Тема «Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів»
– Тема «Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив. Карта ґрунтів» (Варіант 2)
– Тема «Води суходолу. Річки» + Презентація
– Тема «Води суходолу. Річки»
– Тема «Життя в морях та океанах. Океан та людина»
– Тема «Значення вод суходолу для природи та людини. Охорона вод Світового океану і суходолу»
– Тема «Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі. Людські раси»
– Тема «Кількість населення на Землі. Розселення населення на Землі. Людські раси»
– Тема «Кількість та розміщення населення на Землі. Людські раси»
– Тема «Кількість і розміщення населення Землі. Держави світу» Презентація + тематичне оцінювання
– Тема «Льодовики та багаторічна мерзлота» (Варіант 2)
– Тема «Льодовики та багаторічна мерзлота» (Варіант 3)
– Тема «Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти»
– Тема «Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу»
– Тема «Озера. Штучні водойми і водотоки» + Презентація
– Тема «Озера»
– Тема «Озера» (Варіант 2)
– Тема «Озера» (Варіант 3) + тренувальні тести
– Тема «Природні зони Землі»
– Тема «Природні зони» (Варіант 2)
– Тема «Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природи»
– Тема «Природні комплекси. Географічна оболонка» (Варіант 2)
– Тема «Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні і мінеральні води»
– Тема «Робота і характер течії річок»
– Тема «Рухи води у Світовому океані»
– Тема «Складові біосфери» (Варіант 2)
– Тема «Ґрунти. Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів» (Варіант 3)
Географія. 7 клас
– Дослідження «Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі»
– Підсумкова контрольна робота з розділів V і VІ (Океани. Вплив людини на природу материків і океанів)
– Самостійна робота з теми «Євразія»
– Тема "Євразія"
– Тема "Води суходолу Євразії. Найбільші річки"
– Тема "Кліматичні пояси і типи клімату Євразії"
– Тема "Рельєф та корисні копалини Євразії"
– Тема «Індійський океан»
– Тема «Атлантичний океан»
– Тема «Використання природних багатств материків та океанів»
– Тема «Висотна поясність гір Євразії. Зміна природи материка людиною»
– Тема «Внутрішні води Євразії. Річки» (Варіант 2)
– Тема «Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО»
– Тема «Кліматичні пояси та типи клімату Євразії» (Варіант 2)
– Тема «Найбільші держави Європи та Азії»
– Тема «Населення Євразії» + Презентація до теми
– Тема «Населення та політична карта Євразії»
– Тема «Населення і політична карта Євразії» + тренувальні тести
– Тема «Озера. Сучасне зледеніння та багаторічна мерзлота Євразії» (Варіант 2)
– Тема «Озера. Сучасне зледеніння та багаторічна мерзлота Євразії»
– Тема «Природні зони Євразії» (Варіант 2)
– Тема «Природні зони Євразії»
– Тема «Північний Льодовитий океан»
– Тема «Тихий океан. Клімат і води»
– Тема «Тихий океан: географічне положення, тектонічна будова та острови»
– Тема «Узагальнення та систематизація знань з теми «Євразія»
– Тематичне оцінювання з розділів "Океани", "Вплив людини на природу материків і океанів"
Географія. 8 клас
– Контрольна робота з теми «Населення України та світу»
– Тема «Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні» (Варіант 2)
– Тема «Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі та Україні»
– Тема «Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України» + тренувальні тести
– Тема «Етноси. Найпоширеніші мовні сім’ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни»
– Тема «Етнічний та релігійний склад населення» + Презентація і завдання
– Тема «Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення»
– Тема «Кількість населення в світі та Україні. Зміна кількості населення в світі та Україні.»
– Тема «Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків в світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика»
– Тема «Механічний рух населення: причини і види міграцій» (Варіант 2)
– Тема «Міське і сільське населення» (Варіант 2)
– Тема «Природа й населення свого адміністративного регіону»
– Тема «Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа» + Презентація
– Тема «Природокористування. Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні»
– Тема «Природокористування»
– Тема «Природокористування» (Варіант 2)
– Тема «Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні»
– Тема «Розселення» + тренувальні тести
– Тема «Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення» (Варіант 2)
– Тема «Статевовіковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення»
– Тема «Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів»
– Тема «Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Світові міста»
– Тема «Урбанізація»
– Тема «Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції»
– Тематичний контроль навчальних досягнень з теми «Населення України та світу»
Географія. 9 клас
– Тема "Транспорт України"
– Тема «Виробництво продуктів харчування у світі: сучасні тенденції, вплив глобалізації та національних традицій, взаємозв’язок з агробізнесом. Традиційні виробництва харчових продуктів окремих країн світу»
– Тема «Глобальні проблеми людства, причини їх виникнення та шляхи вирішення»
– Тема «Глобальні проблеми людства» (Презентація та завдання до теми)
– Тема «Комп’ютерне програмування. Аутсорсинг, його переваги та недоліки»
– Тема «Наукова діяльність. Освіта. Охорона здоров’я» (Варіант 2)
– Тема «Наукова діяльність. Освіта. Охорона здоров’я»
– Тема «Поняття про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення. Взаємозв'язок глобальних проблем»
– Тема «Торгівля в Україні. Світовий ринок товарів та послуг»
– Тема «Торгівля» + тренувальні тести
– Тема «Транспорт України» (Варіант 2)
– Тема «Транспорт світу»
– Тема «Транспорт світу» Презентація + завдання до теми
– Тема «Туризм у світі та Україні»
– Тема «Туризм» + тренувальні тести
– Тема «Узагальнення: Вторинний сектор господарства», «Третинний сектор: Транспорт»
– Тема «Фінансові послуги. Комп’ютерне програмування. Аутсорсинг»
– Тема «Фінансові послуги. Світові центри банківсько-фінансової діяльності. Країни-офшори»
– Тема «Харчова промисловість України» + Презентація
– Тема «Харчова промисловість»
Географія. 10 клас
– Тема Практична робота №6 «Складання картосхеми типології країн Америки за рівнем їх економічного розвитку»
– Підсумкова контрольна робота за розділами: V «Африка» і VІ «Україна в міжнародному просторі»
– Тема "Канада"
– Тема «Єгипет»
– Тема «Австралія»
– Тема «Америка. Загальна характеристика регіону»
– Тема «Бразилія»
– Тема «Бразилія» + Практична робота №6
– Тема «Загальна характеристика Африки» (Урок 1)
– Тема «Канада» (Варіант 2)
– Тема «Країни Америки. Канада. Бразилія» + перевірочні тести
– Тема «Країни Америки. США» + перевірочні тести
– Тема «Країни Африки. Єгипет. ПАР»
– Тема «Мікронезія, Меланезія, Полінезія»
– Тема «Особливості географічного положення Америки. Склад регіону»
– Тема «Особливості географічного положення Африки. Природні умови і ресурси. Населення»
– Тема «Особливості економіки країн Америки»
– Тема «Особливості економіки країни Африки»
– Тема «Природні умови і ресурси Америки. Населення регіону»
– Тема «Південно-Африканська Республіка»
– Тема «Сполучені Штати Америки»
– Тема «Україна в геополітичному вимірі»
– Тема Практична робота №7 «Позначення на к. к. Африки основних районів видобування нафти, залізних, мідних та алюмінієвих руд, центрів їх переробки, основних транспортних магістралей та портів експортування»
Географія. 11 клас
– Тема «Виробництво сільськогосподарської продукції у світі. Видобування й споживання мінеральних ресурсів. Практична робота №8»
– Тема «Географічні складники політичної географії: географічний простір, території, географічні місця. Геополітика, її складові».
– Тема «Економіка України в міжнародному поділі праці»
– Тема «Міжнародні транспортні коридори на території України. Місце України на світовому ринку інвестицій та запозичень»
– Тема «Населення України» + Практична робота №9
– Тема «Поняття «Глобальна економіка» (Варіант 2)
– Тема «Поняття «Глобальна економіка». Світовий ринок технологій, патентів і ліцензій, інформаційно-технологічних послуг»
– Тема «Суспільна географія України» + тренувальні тести
– Тема «Сучасна географія виробництва транспортних засобів, електроніки, фармацевтичної продукції, текстилю, одягу, взуття. Надання послуг»
– Тема «Сучасні транспортно-логістичні системи як інфраструктурний каркас глобальної економіки. Світовий ринок інвестицій та фінансів. Туризм. Формування «інформаційного суспільства»
– Тема «Українська держава і територія держави України»
– Підготовка до ЗНО, практичні завдання і задачі (Варіант 1)
– Підготовка до ЗНО, практичні завдання і задачі (Варіант 2)
– Підготовка до ЗНО, практичні завдання і задачі (Варіант 3)
Також пропонуємо вашій увазі розробки навчальних занять з географії для організації дистанційного навчання учнів, які підготовлені педагогами Київщини у 2020/2021 н. р., які можна переглянути за покликаннями:
Географія 6 клас: https://geographer.com.ua/content/geografiya-6-klas-0
Географія 7 клас: https://geographer.com.ua/content/geografiya-7-klas-0
Географія 8 клас: https://geographer.com.ua/content/geografiya-8-klas-0
Географія 9 клас: https://geographer.com.ua/content/geografiya-9-klas-0
Географія 10 клас: https://geographer.com.ua/content/geografiya-10-klas-0
Географія 11 клас: https://geographer.com.ua/content/geografiya-11-klas